Tanker om USA

KEYS TO A GOOD EXCHANGE YEAR

KEYS TO A GOOD EXCHANGE YEAR - First Key - Second Key - Third Key - Fourth Key - Fifth Key

5. mai 2012

Til alle kommende utvekslingsstudenter

Reaksjoner: 
Hei!

Nå nærmer det seg hjemreise for min del. Jeg begynner så smått å tenke på hva jeg skal ta med hjem, alt jeg kommer til å savne og hvordan jeg skal bruke den siste tiden min. Hjemme i Norge nærmer det seg tiden for avreise. Noen reiser tidligere enn andre. Dagen kommer uansett til å være der fortere enn forventet. Dagen hvor du starter et livs eventyr.

Dere som har valgt å være utvekslingsstudenter kommer til å oppleve et livs eventyr, men også utfordring etter utfordring. Du kan forberede deg så mye som mulig, men det meste må du hoppe i mens du er her. Det er så mye du kommer til å lære. Da jeg dro tenkte jeg at jeg ikke kom til å forandre meg så veldig mye. I dag ser jeg  ut som den samme, bortsett fra et par ekstra kilo, men jeg er tusenvis av erfaringer rikere. Jeg tenker på en helt annet måte og setter pris på ting så veldig mye mer. Det er utrolig hvor mye jeg har lært gjennom dette året. Jeg sitter på erfaringer som kommer til å være så viktige senere i livet. I forhold til noen andre utvekslingsstudenter har jeg vært veldig heldig med vertsfamilie og hvor jeg har havnet, men det å være borte fra alt kjent er ikke enkelt. Det å ikke ha bestevennen som man alltid kan prate med og tulle med. Det er virkelig en utfordring.

Jeg har erfaringer og tips å komme med til dere som er utvekslingsstudenter til neste år. Er du interessert så har jeg fem innlegg som det er linker til under "Keys to a good exchange year" rett under headeren. Ellers har jeg to tips å komme med til slutt.

Tips 1: Bruk den siste tiden du har igjen i Norge så godt som mulig. Bruk tiden med familie, vi dem hvor glad du er i dem. Finn på ting med venner og lag gode minner. Forklar dem at du skal holde kontakt med dem så mye som mulig. At de må forstå at når du er i USA så kommer det tider hvor du må prioritere tid med nye venner og vertsfamilien her i stede. Du har tross alt bare et år med dem. Det kommer til å suse forbi.
Men viktigst av alt nyt tiden i Norge.

Tips 2: Mens du er i USA. Hvis du havner i situasjoner du er usikker på, du har spørsmål eller ikke vet hvordan du skal håndtere ting. Ikke nøl med å kontakte tidligere utvekslingsstudenter. De vet akkurat hvordan du har det og hva du går gjennom. De vil også mer enn gjerne svare på det du lurer på. Har du vært utvekslingsstudent så elsker du alle andre utvekslingsstudenter :)
Hvis du er utvekslingsstudent til neste år og vil prate med en tidligere utvekslingsstudent kan du også kontakte meg. Det er det samme om du kjenner meg eller ikke, jeg vil mer enn gjerne hjelpe til så du kan få det beste året i ditt liv! Ikke nøl med å sende en e-mail til karianne.tveter@hotmail.com.

Da kan jeg bare ønske dere alle lykke til! Nyt tiden i Norge, forbered deg på et veldig annerledes år og ha et minnerikt år dit hvor du drar!
A year to remember!
Fred, KT

Har skrevet USA hele vegen som vertsland, men dette gjelder selvfølgelig også for dere som har valgt å reise til andre land. 


Ingen kommentarer: