Tanker om USA

KEYS TO A GOOD EXCHANGE YEAR

KEYS TO A GOOD EXCHANGE YEAR - First Key - Second Key - Third Key - Fourth Key - Fifth Key

2. desember 2011

WTGP?

Reaksjoner: 
Hei!
Vmoren min har skrevet to bøker så hun får derfor masse bøker gratis i posten. Er nesten som et bibliotek her hjemme siden hun har så mange bøker, noe som er veldig greit for min del. Skal prøve å lese så mye som mulig gjennom året.

Boka jeg nettopp ble ferdig med heter "Want To Go Private?". Det er en bok om en jente som møter en fyr over nettet og prater med han hver eneste dag. Hun bruker tid med han i stede for å få nye venner. Han klarer å få hennes tillit gjennom måneder med prat. Han kan derfor få henne til å gjøre ting som å sende bilder av seg selv toppløs. Når han foreslår at de møtes og reiser på en liten ferie biter hun rett på.

I første delen av boka handler det om hvordan Abby (jenta) har det. Vi følger samtalene mellom henne og Luke. Vi ser hvilke metoder han bruker for å få Abby til å stole på han.
I andre delen av boka har Abby dratt av gårde sammen med Luke. Vi følger etterforskningen for å finne henne. Alle som er igjen og er bekymret for henne og hva som har skjedd.
I tredje og siste delen har Abby kommet trygt tilbake, men hun blir sett stygt på på skolen. Vi får følge hvordan hun kommer seg etter det traumatiske som har skjedd og hvordan skolen til slutt gir henne applaus i stede for en kald skulder.

Da jeg startet å lese denne boka ble jeg ekstremt irritert. Jeg fikk lyst til å filleriste henne. Jeg så hvordan han brukte henne og hva han sa ikke var sant. Det var ikke få ganger jeg tenkte "ER DU GÅTT FRA VETTET!!!??" . Samtidig kunne jeg skjønne hvorfor hun "lot" det skje. Du hører historier om liknende hendelser som ender fatalt, det er vanskelig å tenke at det faktisk skal skje med deg. Han fikk henne til å føle seg bra, føle at hun betydde noe for noen.
Personlig var siste delen av boka min favoritt. Hvordan hun kom seg etter alt som hadde skjedd. Nesten hele skolen var imot henne, faren kunne ikke se henne i øynene lenger, og hun hadde mareritt nesten hver natt. Med hjelp av gode venner og psykologitimer kom hun seg gradvis gjennom det. Et lite skritt av gangen.

Dette er en bok jeg virkelig anbefaler alle å lese! Voksne som ungdommer.
En siste ting, vær forsiktig på nettet! Du legger fra deg spor over alt. Prat aldri med folk på nettet med mindre du har møtt dem først. Og ikke legg ut alle bildene på kamera ditt på nettet, vær kritisk. Alle trenger ikke å vite alt som skjer.
Det var min lille moralpreken og bokanbefaling. Ha en strålende dag!
Fred, KT

Ingen kommentarer: