Tanker om USA

KEYS TO A GOOD EXCHANGE YEAR

KEYS TO A GOOD EXCHANGE YEAR - First Key - Second Key - Third Key - Fourth Key - Fifth Key

22. oktober 2011

Fourth key to a good exchange year is ...

Reaksjoner: 
... to not compare yourself to other exchange students.

Hei!
Jeg har det veldig bra for tiden. Føler jeg er en del av vertsfamilien og vennene. Engelsken er kommet godt på plass så jeg kan prate uten å måtte tenke meg om hele tiden. En ting jeg har merket at jeg har gjort som har holdt meg litt tilbake er å sammenlikne meg med andre utvekslingsstudenter. Det er laget grupper på facebook for norske utvekslingsstudenter. Der deles det både bra og dårlige historier/erfaringer. Hvis jeg leser om de andres gode historier/erfaringer sammenlikner jeg det med meg selv med en gang. Et eksempel kan være hvis noen får masse spørsmål om Norge og jeg ikke får noen spørsmål, så tenker jeg at mitt utvekslingsår er like bra som den andre studenten. Det er bare en liten ting, men det kan være større ting også. Har også flere venner som er i USA. Når de legger ut bilder fra der hvor de er, tenker jeg med en gang "de gjør så mye mer enn det jeg gjør".

Jeg har tenkt litt på dette. Jeg kan ikke fortsette å sammenlikne meg med andre utvekslingsstudenter. Alle opplever forskjellige ting. De opplever ting jeg ikke opplever og jeg opplever ting de ikke opplever. Føleleser og hendelser skjer i forskjellig tempo. Nå som jeg sammenlikner meg mindre og mindre med andre utvekslingsstudenter merker jeg at alt går mye bedre. Jeg kan nyte det som skjer her hvor jeg er. Det er på en måte befriende. (Very cheesy, I know.)

Håper dette er til hjelp for andre enn meg selv. Også et godt tips til alle kommende utvekslingsstudenter.
Fra bacon-party med kirka. Vi er "pig in a barn".
Fred, KT

1 kommentar:

Susanna sa...

Veldig sant, Karris! Merka det sjukt godt sjøl når jeg var der!