Tanker om USA

KEYS TO A GOOD EXCHANGE YEAR

KEYS TO A GOOD EXCHANGE YEAR - First Key - Second Key - Third Key - Fourth Key - Fifth Key

28. mai 2011

Besøk på ambassaden

Reaksjoner: 
Hei! Nå har jeg endelig satt meg ned for å skrive om dagen min på  ambassaden.

Tirsdag 24. mai hadde jeg time på ambassaden. Jeg møtte opp litt over ni og da var det allerede kø. En vakt på andre siden av gjerdet måtte ha passet mitt. Han sa at veska mi var veldig stor. Hvis jeg ikke klarte å brette den i to måtte jeg dra hjem. Gjett om jeg ble stressa. Jeg spiste opp maten jeg hadde i veska og gjorde alt jeg kunne for å gjøre den så liten som mulig. Da jeg kom forrerst i køen fikk veska akuratt plass i en liten blå boks. Lettelse.

Etter å ha gått igjennom en sikkerhetskontroll var jeg inne på ambassaden hvor enda mer kø ventet meg. Jeg måtte betale 800 kroner, levere pass, konvorlutt og visumpapirer i en luke. Jeg fikk en kølapp og måtte vente i tre kvarter før det var min tur. Heldigvis var jeg ikke alene. Hadde planlagt å møte tre andre EF studenter, Sofie, Anette og Kristine. Da hadde jeg noen å prate med frem til intervjuet.

Intervjuet mitt foregikk på engelsk. Noen andre hadde på engelsk. Det foregikk gjennom en luke, en sånn som på legekontoret. Jeg måtte ta fingeravtrykk og mannen bak luka stilte meg noen spørsmål. Tok ca. 5 minutter og var veldig enkle spørsmål. Her er noen av spørsmålene jeg fikk.
  • Hvor skal du bo?
  • Har du fått vertsfamilie? Pratet med dem?
  • Har du noen gang vært arrestert eller i trøbbel med politiet?
  • Har du vært i USA før?
Etter intervjuet dro Kristine, Anette, Sofie og jeg til Egon og spiste pizza. Vi tuslet litt rundt i Oslo og spiste is på Ben & Jerry's, nam. Hadde en kjempefin dag tross mye venting.

Tips til dere som skal på ambassaden:

  • Ta bare med det mest nødvendige. Helst bare papirer, pass og penger.
  • Vær ute i god tid.
  • Ha med musikk så du har noe å høre på mens du står i kø.
  • Kle deg godt for du kan bli stående ute og vente en stund.
  • Ta med akuratt i kontanter. 
  • Ellers så er det bare å smile og ikke se skummel ut. 
Hvis det er noe du lurer på så er det bare å spørre!
Peace out, KT

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei:)

Kunne du velge når du ville komme på ambassaden eller må man bare søke så får man en dato? Hvor lang tid tok det fra du søkte om avtale til du fikk komme? :)

Anonym sa...

Startet intervjuet ditt det klokkeslettet du hadde fått oppsatt/tilsendt på Mail?:)